| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
draude Baby Champion

|
Geplaatst: 28 Januari 2009 19:19:43 Onderwerp: Zelfbouw digitale temperatuurmeter/datalogger |
|
|
Ik was al een tijdje op zoek naar een mogelijkheid om automatisch meerdere temperaturen te meten en op te slaan.
Uitgangspunten waren voor mij:
- makkelijk (na) te bouwen
- goedkoop
- meerdere temperatuursensoren tegelijk monitoren/uitlezen
- makkelijk te bedienen
- liefst zonder continue een verbinding met een computer
Uiteraard begint de zoektocht dan als eerste op diverse forums, maar daar kon ik weinig vinden.
Vervolgens heb ik op diverse elektronica websites gezocht en daar vond ik wel USB temperatuurloggers, maar deze zijn meestal niet geschikt voor het meten van vloeistoffen.
Uiteindelijk ben ik op twee mogelijkheden uitgekomen, met elk voor- en nadelen:
Mogelijkheid 1 is het bestellen van een temperatuur datalogger zelfbouw kit bij een uitgever van een elektronica tijdschrift.
Mogelijkheid 2 is het bestellen van een USB 1-wire device incl. temperatuur meter.
Het grootste verschil tussen beide mogelijkheden is het feit dat de USB 1-wire oplossing continue een verbinding moet hebben met een computer terwijl de temperatuur datalogger kit d.m.v. drie batterijen zelfstandig kan werken.
Nadeel van de temperatuur datalogger kit is wel dat er veel meer soldeerwerk bij komt kijken wat het (na) bouwen lastiger maakt. De kosten vallen mee, voor rond de 40 euro heb je de kit met twee temperatuursensoren in huis. Hierbij komt dan nog wel een kastje waarin de datalogger spatwaterdicht moet worden geplaatst (bij de 1-wire USB oplossing hoeven alleen de temperatuursensoren waterdicht te zijn).
Mijn voorkeur gaat uiteindelijk toch uit naar de 1-wire USB oplossing vanwege het gemak waarmee deze oplossing is na te bouwen, de kosten van ongeveer 70 euro en het gemak waarmee er meerdere temperatuursensoren kunnen worden aangesloten (>100 stuks).
Op dit moment ben ik bezig om de 1-wire sensoren op een Linksys NSLU2 aan te sluiten.
De NSLU2 is een netwerkapparaat dat wordt gemaakt door Linksys. Het wordt gebruikt om USB-opslag-apparaten zoals USB-sticks en harde schijven met USB-interface toegankelijk te maken over een netwerk (NAS). Het toestel runt een aangepaste versie van Linux.
Het toestel wordt ingesteld via een webinterface van waaruit de verschillende opties kunnen worden geconfigureerd, zoals gebruikers, groepen, permissies, en netwerkinstellingen. Het apparaat heeft 2 USB 2.0-aansluitingen waaraan harde schijven kunnen worden verbonden. De interne processor is een Intel XScale.
Omdat het apparaat op een versie van Linux draait, is Linksys verplicht om de broncode beschikbaar te maken. Daardoor, en mede door de lage kosten van het toestel, zijn er in de gebruikersgemeenschap van de NSLU2 verschillende projecten rond ontstaan om een aantal vervangende firmwares beschikbaar te maken: een daarvan is Unslung, dat gebaseerd is op de officiële Linksys-firmware met enkele verbeteringen en toevoegingen.
De mogelijkheid om een volledig Linuxbesturingssysteem te draaien maakt een hele nieuwe waaier van toepassingen beschikbaar om op de NSLU2 te draaien. Zo kan men het toestel gebruiken als webserver, als mailserver, of zelfs als temperatuur datalogger.
Aangezien de NSLU weinig stroom verbruikt (voeding is 5V, 2A) is het een leuk alternatief voor dure dataloggers of temperatuur metingen via een computer.
Onderstaande grafiek is van mijn eigen NSLU2 datalogger.
Ik heb de link naar de handleiding verwijderd omdat deze niet meer door mij word onderhouden. Een kopie van de handleiding is via google te vinden in Belgie.
Laatst aangepast door draude op 03 Juni 2010 19:42:27, in toaal 4 keer bewerkt |
|
| Naar boven |
|
 |
jurdim Grand Champion

|
Geplaatst: 28 Januari 2009 19:35:33 Onderwerp: |
|
|
Kijk Das interresant ben benieuwd naar de rest van je verhaal: handleiding en Kosten
Gr Jurgen _________________
 |
|
| Naar boven |
|
 |
draude Baby Champion

|
Geplaatst: 28 Januari 2009 19:46:35 Onderwerp: |
|
|
| jurdim schreef: | Kijk Das interresant ben benieuwd naar de rest van je verhaal: handleiding en Kosten
Gr Jurgen |
De kosten zijn ong. 70 euro.
Dit is voornamelijk afhankelijk van hoe goedkoop je een NSLU2 via bijv. marktplaats op de kop kan tikken. _________________
 |
|
| Naar boven |
|
 |
Leukie Adult Champion

|
Geplaatst: 28 Januari 2009 20:08:02 Onderwerp: |
|
|
Zeer de moeite waard, is het ook mogelijk om andere zaken te loggen? zoals ph.
En als mailserver gebruiken klinkt ook niet gek.
greez, Leukie _________________ Wat is nu het juiste antwoord??? |
|
| Naar boven |
|
 |
draude Baby Champion

|
Geplaatst: 28 Januari 2009 20:31:10 Onderwerp: |
|
|
| Leukie schreef: | Zeer de moeite waard, is het ook mogelijk om andere zaken te loggen? zoals ph.
greez, Leukie |
Ph /Orp en bijv het stroomverbruik loggen/meten is allemaal mogelijk met 1-wire. _________________

Laatst aangepast door draude op 28 Januari 2009 20:51:24, in totaal 1 keer bewerkt |
|
| Naar boven |
|
 |
jurdim Grand Champion

|
|
| Naar boven |
|
 |
draude Baby Champion

|
Geplaatst: 28 Januari 2009 20:50:53 Onderwerp: |
|
|
Jurgen, dat is inderdaad de NSLU2. _________________
 |
|
| Naar boven |
|
 |
Ruud v D Adult Champion

|
Geplaatst: 28 Januari 2009 23:43:35 Onderwerp: |
|
|
Hey Eduard,
Hier toch ook maar een draadje gestart
stroomverbruik meten werkt half, heb last van wat programmeer problemen. Zaterdag een schakelkast ophalen waar ik alles inbouw.
ps. ik heb de spulen tbv de ph en orp metingen vandaag binnen gekregen....wordt vervolgt _________________ Mijn vijver |
|
| Naar boven |
|
 |
Natascha & Johan Grand Champion

|
Geplaatst: 29 Januari 2009 06:36:50 Onderwerp: |
|
|
| draude schreef: | | Leukie schreef: | Zeer de moeite waard, is het ook mogelijk om andere zaken te loggen? zoals ph.
greez, Leukie |
Ph /Orp en bijv het stroomverbruik loggen/meten is allemaal mogelijk met 1-wire. |
oke..
vertel hier eens meer over??
type nummers, kost, schema,s ,enz. _________________ Mvg Johan
vijver 20m3, filter 4x440ltr; makkie-bwb-jap/mat-jap/mat. TMC pro Clear 55 watt; dy-60; 15 koi |
|
| Naar boven |
|
 |
Ruud v D Adult Champion

|
Geplaatst: 29 Januari 2009 13:46:43 Onderwerp: |
|
|
| Natascha & Johan schreef: | | draude schreef: | | Leukie schreef: | Zeer de moeite waard, is het ook mogelijk om andere zaken te loggen? zoals ph.
greez, Leukie |
Ph /Orp en bijv het stroomverbruik loggen/meten is allemaal mogelijk met 1-wire. |
oke..
vertel hier eens meer over??
type nummers, kost, schema,s ,enz. |
in het eerste bericht staat
| draude schreef: |
Een complete handleiding zal binnenkort beschikbaar zijn waarin stap voor stap en van A tot Z wordt beschreven hoe de NSLU2 te installeren en wat je nodig hebt. |
_________________ Mijn vijver |
|
| Naar boven |
|
 |
Natascha & Johan Grand Champion

|
Geplaatst: 29 Januari 2009 18:40:41 Onderwerp: |
|
|
ja dqat heb ik ook gelezen..
ik bedoelen meer op de 1 wire ph-sensor.
ben namelijk ook bezich met 1 wire ( temperatuur, op basis van een picprosseor)), en het uit lezen van ph lijkt mijn wel iets om toe te voegen. _________________ Mvg Johan
vijver 20m3, filter 4x440ltr; makkie-bwb-jap/mat-jap/mat. TMC pro Clear 55 watt; dy-60; 15 koi |
|
| Naar boven |
|
 |
Ruud v D Adult Champion

|
Geplaatst: 29 Januari 2009 19:38:08 Onderwerp: |
|
|
| Natascha & Johan schreef: | ja dqat heb ik ook gelezen..
ik bedoelen meer op de 1 wire ph-sensor.
ben namelijk ook bezich met 1 wire ( temperatuur, op basis van een picprosseor)), en het uit lezen van ph lijkt mijn wel iets om toe te voegen. |
Er is geen 1-wire ph sensor.
Je maakt gebruik van een ph-glasbuis sensor met een ph-amplifier
vervolgens maak je met een 1-wire component een A-D converter waarvan je de meetgegevens door zelf geschreven software
in een rrd wegschrijft. _________________ Mijn vijver |
|
| Naar boven |
|
 |
Safre Grand Champion

|
Geplaatst: 29 Januari 2009 20:05:52 Onderwerp: |
|
|
| Ruud v D schreef: |
Er is geen 1-wire ph sensor.
Je maakt gebruik van een ph-glasbuis sensor met een ph-amplifier
vervolgens maak je met een 1-wire component een A-D converter waarvan je de meetgegevens door zelf geschreven software
in een rrd wegschrijft. |
ehm.......snappen jullie t zelf nog?????????????
Groet,
Freek  _________________ 12 kuub, 8 koi, ultrasieve III, Neptun 12000, EB50, UVC 36 Watt |
|
| Naar boven |
|
 |
|